Плюси та мінуси продовженого дня у школі

Групи продовженого дня — це справжня допомога батькам. Адже поки вони працюють, за їхньою дитиною наглядають, з нею роблять уроки, її годують і розважають. Проте не всі погоджуються, що «продльонка» — найкращий варіант. Тож що вибрати: дозволити дитині самій повертатися додому, відправити до бабусі чи все-таки довірити вчителям? Давайте розбиратися.

Про переваги

На першому місці серед плюсів стоїть комфорт саме для учня:

  • У групі він забезпечений харчуванням, педагог стежить за його безпекою, допомагає з уроками, а спілкування з однолітками сприяє становленню дружніх стосунків. У деяких школах створені додаткові секції або заняття, передбачені прогулянки та ігри.
  • Група продовженого дня допомагає дітям (особливо першокласникам) звикнути до шкільного розпорядку і вчителів.
  • Також зараз є можливість відкривати інклюзивні групи. Для того щоб їх створити, потрібна заява батьків чи опікунів дітей з особливими освітніми потребами.

Батькам теж комфортно залишати дитину на продовжений день, бо:

  • не треба відпрошуватись у начальника у розпал робочого процесу і бігти у школу, наймати няню або просити бабусю з дідусем забрати онука чи онучку.
  • Менше клопоту з домашніми завданнями, оскільки їх дитина зробила у групі, то ввечері залишається більше часу на сімейні розваги й спілкування.
  • Не менш важливий плюс — збережені нерви. Не потрібно перейматися через те, як дитина дісталася додому, чи перейшла дорогу на пішохідному переході, чи зупинилась на світлофорі, а не гайнула прямісінько у небезпечний потік машин.

Про недоліки

Мінуси продовженого дня не дуже очевидні, але вони є:

  • Вчитель не зобов’язаний допомагати учням із виконанням домашнього завдання. Вихователь групи продовженого дня та вчитель — це різні кваліфікації. Тому є вірогідність, що батькам запропонують тільки харчування та супровід учнів на прогулянки або розваги до кінця дня. Тому дитині доведеться робити уроки ввечері. Зважаючи на секції, потребу у відпочинку та прогулянках, це збільшить навантаження на юний організм.
  • Домашнє завдання, виконане у групі продовженого дня, не означає, що воно виконане якісно. Додаткова перевірка тут не завадить.
  • Шкільні секції досить однотипні: рукоділля, малювання, ліплення тощо. А буває, що дитині не подобається той чи інший напрямок, вона хоче ходити на танці або музику.
  • Часто після продовженого дня діти втомлені й вередливі, бо розклад не відповідає їхньому темпераменту, потребам і бажанням. Якщо школяр звик робити уроки ввечері, а їсти після прогулянки, то в групі йому доведеться працювати за іншим розпорядком, як усі.
  • Батькам слід враховувати вік і характер дитини. Уявіть, першокласник, який вперше пішов до школи, познайомився з новими людьми, наступного дня має знаходитись у новому середовищі до вечора. Це досить великий стрес, особливо якщо він не відвідував дитячий садок.
  • Деякі діти відмовляються їсти у шкільних їдальнях, тому виникає складність з харчуванням.
  • Якщо ваш учень інтроверт, любить гратися на самоті або зосереджується на уроках лише в тиші, то йому буде складно працювати у групі продовженого дня.

Чи можна не залишати дитину після уроків?

Продовжений день — це право, а не обов’язок як для батьків, так і для школи. Ці групи створені для тих дітей, чиї батьки змушені працювати й не можуть дозволити собі послуги няні. За законом України групи продовженого дня безкоштовні, але допускається стороннє фінансування. Компенсація лягає на їхнього засновника (директора) й місцеву владу, частково — на державу.

Але за таких умов багато директорів відмовляються від створення подібних груп. Тоді батькам, які хочуть залишати дітей після уроків, доведеться домовитися про фінансування самостійно.

Якщо ж група вже створена, то ніхто не може примушувати дитину її відвідувати.

Досвід інших країн

У Європі та США кількість місць у групах продовженого дня обмежена. Безкоштовно їх відвідують лише пільговики, усі інші платять. У Нью-Йорку школи працюють до 18:00, потім батьки мають забрати дитину. Вартість продовженого дня складає близько 400 доларів на місяць. Чим займаються діти, вирішують батьки: вони можуть запропонувати додаткові заняття, секції, але за це потрібно доплатити.

У Німеччині школяр не зобов’язаний робити уроки після занять, а вихователь не може його змусити. Функція продовженого дня — розважити учня, організувати супровід на додаткові заняття чи секції. Фінансуються такі групи по-різному: діти із малозабезпечених родин мають право відвідувати їх безкоштовно, для решти діє оплата на умовах співфінансування батьками та державою.

Не в усіх італійських школах є групи продовженого дня. Якщо вони фінансуються з місцевих бюджетів, то відвідування для дітей безкоштовне; якщо ж батьки ініціюють їх створення і наймають вихователя, то платять близько 100-150 євро на місяць. У компетенції вихователя — допомога з домашніми завданнями, всебічний розвиток, перегляд мультфільмів тощо.

Залишати дитину на продовжений день у школі чи ні — вирішувати вам. Але пам’ятайте, що не можна перекладати відповідальність за навчання й розвиток школяра цілком на навчальний заклад, адже, насамперед, це задача батьків. Після 4 класу, коли вже не буде групи продовженого дня, батьки повинні будуть допомагати школяру з уроками, дбати про харчування та організовувати дозвілля самотужки. Тож бажаємо вам знайти баланс у цьому питанні, і правильне рішення обов’язково знайдеться.

Коментарі покищо відсутні

Коментарі сайту
Коментарі facebook

Додати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *