Вчимося читати правильно

Вчимося читати правильно

Вміння читати — та сама навичка, яка стає ланцюжком до пізнання, до вміння орієнтуватися в сучасному інформаційному просторі. Успішне навчання та розширення кругозору невід’ємне від уміння читати. Ми, батьки, купуємо безліч допоміжних речей: настінні абетки, музичні іграшки з літерами, барвисті книжки. Але цими речами ми в змозі лиш зацікавити нашого малюка літерами, а для читання по складам цього, звісно, не вистачить.

Дитина розгублюється, коли розуміє, що склади читаються інакше, аніж звучать літери в алфавіті. Якщо раніше було все набагато легше (був один буквар, за яким і вчилися), то сьогодні існує безліч методик, котрі, з одного боку, дають альтернативу в навчанні, а з іншого — плутають батьків. Очі розбігаються від цього розмаїття: кубики Зайцева, методика Монтессорі, картки Домана, ребус-метод Штернберга. В цьому методичному вінегреті плутається разом з батьками і їхнє чадо. А як вам фраза: «Після трьох вже пізно»? Тут навіть самовпевнені та завзяті батьки опиняться «в ступорі» та будуть картати себе за те, що прикладали замало зусиль.

Раніше дітей вчили читати у віці 6 — 7 років, і це вважалося нормальним. Часи змінюються, і зараз дошколята вже мають оволодіти цією навичкою. Деякі дослідники радять починати ще з пелюшок. Утім, висновки психологів та логопедів щодо раннього навчання читанню свідчать, що такі дітлахи, по-перше, пропускають момент соціалізації (оскільки мозок зайнятий зовсім іншим), по-друге, читають, не розуміючи змісту. Тобто технічно вони складають символи-букви в склади, а переказати прочитане ще не можуть.

 Коли ж розпочинати?

 Спеціалісти радять звернути увагу на такі фізіологічні чинники:

1. Сформованість орієнтації в просторі: малюк має чітко розуміти, де право та ліво, оскільки читати йому доведеться зліва направо.

2.      Вміння говорити реченнями: задля уникнення затримки мовленнєвого розвитку.

3. Розвиток фонематичного слуху: малюк має чітко відокремлювати кожний звук, виділяти спільний звук, наприклад, жук-книжка-жито;

4. Відсутність логопедичних проблем: дитина повинна уміти правильно вимовляти звуки.

Чітку вікову межу важко назвати, але частіше за все зазначені ознаки з’являються у віці п’яти років. Для вдосконалення вимови, дикції та дихання можна використовувати скоромовки. Читайте їх різними способами: швидко-повільно, тихо-голосно.

 Вчимося граючи

 Незважаючи на те, що всі методики різняться між собою, усі вони мають один спільний момент — гра. Педагоги наголошують, що дитина легше засвоює матеріал, коли він подається з певною родзинкою. Але процес навчання не повинен сприйматися дитиною як приємна розвага. Це пов’язано з тим, що коли дитина піде до школи, їй самостійно доведеться працювати для результату. А це може виявитися справжньою світовою несправедливістю. Тож знаходимо золоту середину, обираємо оптимальну методику — і вперед!

 Методика Марії Монтессорі

 Марія Монтессорі радить розпочинати вчити читати в чотири роки. Але заздалегідь (в 2,5 — 3 роки), наголошує педагог, необхідно тренувати руку для писання. Це пов’язано з тим, що малюку легше написати (намалювати) літеру, ніж сприйняти її абстрактний образ.

Спочатку необхідно зайнятися штриховками та обведенням (тренуємо кисть). У зв’язку з тим, що діти тактильно запам’ятовують та розуміють краще, їм пропонується обмацати пухнасті (шорсткі) літери. Наступний етап: за допомогою рухомого алфавіту складаємо слова, а потім починаємо писати (а разом з тим і вимовляти) літери. Перші прописи Монтессорі радить робити на манній крупі пальцем. Наступні вправи виконуються за допомогою заздалегідь сформованого дидактичного матеріалу (картки з зображеннями складів, тварин, літер).

 Усна гра «Ребус-метод»

 Всі вправи цієї гри виконуються вголос, гучно, ритмічно. Існують лише такі правила:

1. Від кожного слова необхідно взяти лише перший звуковий склад (ложка – ло, кішка – кі), тренуємось приблизно 5 хвилин:

Листя — ЛИ

Сонце — СО

Вафля — …

2. З двох слів, голосно та ритмічно вимовлених, ми відокремлюємо лише перші склади, в результаті отримуємо нове слово:

КОза − ЛОжка = КОЛО

ВАфля – ЗАєць = ВАЗА

Ускладнюємо завдання: КАрта – ЛИпа – НАпій — ...

З більшою кількістю складів буде важко впоратися, тому що дітям 5 — 6 років ще бракує концентрації уваги. Однак можна допомогти ілюстраціями. Поява зорових образів допомагає оволодівати технікою читання по складах. Ця методика дає результати майже одразу. Дитину є за що похвалити! Навантаження та ускладнення завдань здійснюється поступово, тому малюк не перенапружується. Розвивається слух, дикція, відчуття ритму та концентрація уваги.

Як свідчить практика, який би метод ви не обрали, кращий результат, яким дитина зможе пишатися, отримаєте лише за умови докладання власних зусиль. Тобто дитині має бути трішечки важко, вона має ціною своєї праці подолати усі перешкоди. І цей шлях кожна дитина

проходить в свій час!

Для додавання коментарів, Вам необхідно Увійти або зареєструватись.
Додати коментар