Розвиваючі ігри за методикою Монтессорі

Розвиваючі ігри за методикою Монтессорі

Знаменита жінка-науковець, педагог Марія Монтессорі розробила власну систему педагогіки, яка користується неабиякою популярністю протягом багатьох десятиліть. В Нідерландах біля третини педагогів працюють за методикою Монтессорі, а в багатьох інших країнах світу існують навіть національні асоціації вчителів, що працюють за цією системою. 
М. Монтессорі поділила весь час розвитку дитини на певні періоди, які мають назву «сензитивні». Це означає, що протягом певного віку у дитини розвиваються окремі ділянки мозку та формуються відповідні навички. Саме в цей час діти вбирають отриману інформацію, неначе губка. Девізом методики Монтессорі є: «Допоможи мені самостійно зробити це». Саме тому, спираючись на теорію сензитивних періодів Монтессорі, потрібно створювати для маляти такі умови, в яких воно розвиватиме певні навички. А саме: 
1. До 6 років — період розвитку рухів, мовлення та інших дій. 
2. До 3 років — сензитивний період сприйняття порядку. 
3. Від 1,5 до 2,5 років — сензитивний період сприйняття малих предметів. 
4. Від 2,5 до 6 років — сензитивний період розвитку соціальних навичок. 
Якщо ви вирішили займатися за методикою Монтессорі вдома, необов’язково купувати спеціальні іграшки та атрибути, можна використовувати підручні засоби. Розглянемо найпростіші, але вкрай корисні вправи для розвитку дитини: 
1. Розвиток мілкої моторики рук та побутових навичок: застібаємо ремені, ґудзики, гачки, липучки, кнопки, зав’язуємо стрічки і т. д. 
2. Знайомство з об’ємом та розуміння понять «менше» та «більше»: переливання рідини в склянку з глечика або лійки та назад. 
3. Координація рухів: чищення предметів м’якими миючими засобами та щітками. 
4. Розвиток естетичних відчуттів: поливання, підрізання живих квітів в горщиках або зрізаних. 
5. Рівновага та координація: ходіння по лінії. Пізніше таке завдання може бути ускладнене за допомогою носіння різноманітних предметів — рідини у склянці, дзвіночка і т. і. 
6. Слухаємо тишу та прислухаємось до різноманітних звуків, наприклад, як цокає годинник. 
7. Знайомство з кольорами та відтінками, визначення понять «найтемніший», «темний», «світлий», «найсвітліший». Для цієї вправи знадобиться різнокольоровий папір або таблички, які дитина підбирає за кольорами та відтінками, розкладає від найтемнішого до найсвітлішого та навпаки. 
8. Вивчення понять «більший», «менший», «великий», «маленький» та ін.: розкладаємо кубики різного розміру. Таку вправу можна виконувати різними способами: розкладати кубики горизонтально або вертикально. 
9. Вивчення назв фігур: багатокутників, прямокутників, трапецій, кругів, трикутників та ін. Для виконання цієї вправи слід підготувати картонні рамки з виїмками та фігури відповідної форми. Дитина має підібрати відповідники. 
10. За аналогією до попередньої вправи підбираємо листя та відповідне зображення. Це може бути контур листя або виїмка відповідної форми та розміру. Таким чином, маля вивчає та запам’ятовує форми та зовнішній вигляд різних листочків, порід дерев. Потім з цих атрибутів можна зробити гербарій. 
11. Складання з наявних геометричних фігур нових форм, наприклад, утворення з трикутників шестикутника. Елементи складних фігур можуть бути виготовлені одного кольору. Наприклад, коло з 8 секцій — синього кольору, а 6 трикутників для шестикутника — червоні. 
12. Вивчення об’ємних геометричних фігур: кулі, піраміди, циліндра та ін. Сортування фігур за різноманітними ознаками, підбір пласкої основи до об’ємної фігури (проекції). Наприклад, коло — для кулі та циліндру, квадрат — для піраміди тощо. Кола для циліндру та кулі можуть різнитися за кольором або розміром. 
13. Розвиток тактильних відчуттів: вчимося розрізняти поняття «шорсткий» та «гладкий» за допомогою спеціальних дощок, обтягнутих папером, тканиною тощо. Можна виготовити декілька шорстких дощок з різним ступенем зернистості для визначення понять «більш шорсткий» та «менш шорсткий». 
14. Попередню вправу можна ускладнити, заплющивши очі. Дитина на дотик визначає різновид тканини та підбирає до неї пару. 
15. Вивчення поняття «вага», навчання зважувати. Для цієї гри потрібно підготувати декілька предметів різної ваги і об’єму, гирі та ваги. 
16. Вивчення речовин за кольором, запахом та ін. Для цього потрібно розкласти пари коробочок з пахучими речовинами всередині: кавою тощо. 
17. Поняття «холодний» та «теплий»: розкладання глечиків з теплою та холодною водою від найтеплішого до найхолоднішого. 
18. Вчимося рахувати. Для цієї вправи потрібно підготувати таблички з цифрами від 0 до 9 та 45 однотипних предметів (ґудзиків, намистин, кубиків тощо). Біля кожної таблички з зображенням цифри дитина розкладає відповідну кількість предметів. 
19. Знайомство з числами та визначення понять «парні», «непарні». На прикладі попередньої вправи дитина розкладає предмети від 1 до 10 (всього 55 шт.), а потім ділить їх навпіл: «тобі — мені», і порівнює результати. Парні цифри діляться порівну, а непарні — не діляться. 
20. Вивчення понять «тихий» та «гучний». Для виконання цієї вправи потрібно підготувати два ряди коробочок — червоні та сині, заповнені різними речовинами, що видають різні звуки — намистини, ґудзики, палички та ін. Дитині потрібно за звуком знайти пару до кожної коробочки та розкласти їх від найтихішої до найголоснішої.
Для додавання коментарів, Вам необхідно Увійти або зареєструватись.
Додати коментар