Методика інтенсивного інтелектуального розвитку дітей Домана-Маніченко

Методика інтенсивного інтелектуального розвитку дітей Домана-Маніченко

Двадцяте століття дехто справедливо називає епохою революцій. В цей час відбулося глобальне переосмислення усього, що пов’язане з життям людини. Не обійшлося і без революцій в області виховання та навчання дітей. Саме революцією і назвав свій метод розвитку дітей Глен Доман, американський вчений та лікар.

Загальна інформація про метод

Вчений довів, що розумові здібності дитини закладаються у віці до трьох років. Так само, як і тіло дитини, її мозок потребує тренувань — на цих засадах і було побудовано методику інтенсивного інтелектуального розвитку.
 Другий вчений Андрій Маніченко, котрий займався за методом Домана з власними дітьми. А. Маніченко зробив якісну адаптацію американської методики до дітей з країн СНД, додав до неї цікаві ігрові елементи та нові інструменти. Так з’явилася на світ методика Домана-Маніченко.
На думку Г. Домана, в віці до 3 років дитина сприймає багато інформації, запам’ятовує її, але не може про це сказати батькам. Адже заняття проходять тоді, коли дитина ще не вміє говорити. В цей час, на думку вченого, дорослі мають надавати інформацію просто і доступно, так, щоб дитина розвивалася всебічно та активно.
Основа методики Домана-Маніченко — сприйняття дитиною інформації наочно та на слух. А якщо говорити простими словами, то візуальна інформація показується дитині на певних картках та одночасно проговорюється.
В методиці Домана-Маніченко виділяють три головних аспекти:
• математика;
• читання;
• фізичний розвиток;
• знання про оточуючий світ.

1. Математика

Вченими було доведено, що діти сприймають цифри не як якийсь абстрактний образ, а як кількість предметів. Діти можуть не лише сприймати їх, але і розрізняти. Навчаючи азам математики за методом Домана, дітям показують картки з зображеннями різних кількостей червоних кругів.
Пізніше інший вчений, А. Маніченко, суттєво доповнив картки з колами Домана своїми власними розробками, за допомогою яких можна навчати дитину рахуванню майже з пелюшок. Такі заняття проходять у формі гри — цікавої та корисної. Безліч іграшкових магазинів сьогодні пропонують різні навчаючі набори, за допомогою яких можна займатися даною методикою.

2. Читання

Г. Доман пропонує вивчати не окремі літери та склади, а слова загалом. Його досліди показали, що запам’ятовувати цілі слова дітям до 3 років набагато простіше. Більш того, в такому ранньому віці діти мають неабияку гнучку пам'ять, здатність тримати свою увагу одночасно на декількох речах, уміння легко переключати увагу. Усі ці навички, на думку вченого, треба підтримувати та розвивати.
Так само, як і в навчанні математиці, Доман пропонує вивчати читання, показуючи дитині картки з надрукованими словами — великі червоні літери на білому фоні. Показувати їх треба не довше секунди по п’ять карток за одне заняття — усього п’ять секунд. По три рази на день. Загалом виходить 15 секунд на день в три етапи. Чи достатньо цього для того, щоб освоїти читання? Вчені говорять, що цілком достатньо.
Вчений Маніченко суттєво доповнив методику свого американського колеги. Він адаптував картки зі словами, словосполученнями та реченнями Домана для російськомовних дітей, а також продовжив цю методику — розробив перші книжки для дітей. Раніше Доман говорив, що знайти хороші книжки, котрі відповідатимуть вимогам його методики, дуже складно. А. Маніченко вирішив це питання.

3. Фізичний розвиток

Неабияку увагу Г. Доман в своїй методиці приділяв і фізичному розвитку дитини. Раніше в рамках Клубу Щаслива мама ми вже говорили про зв'язок інтелекту та фізиологічного розвитку дитини. Не відкидав цих принципів і Г. Доман, коли стверджував, що фізичні вправи активізують розумову роботу. Рух — це запорука здоров’я, а інтелект дитини розвивається, коли він вирішує нові завдання. Тобто гармонійне поєднання навчання та фізичних вправ — основа гармонійного розвитку дитини в усіх напрямках.

4. Знайомство з оточуючим світом

Якщо Г. Доман розробив систему та запропонував картки для вивчення читання та математики, то його колега А. Маніченко доповнив цю методику ще й заняттями, що знайомлять дитину з оточуючим її світом. Розроблені ним навчальні матеріали в простій та доступній формі розповідають дитині про базові речі, що з ними вона стикається щодня. Батьки показують дитині яскраві великі ілюстрації та розповідають дитині про ці самі базові поняття. Також Маніченко пропонує цікаві розвиваючі ігри та експерименти, котрі розкажуть дитині ще більше про оточуючий її світ.

Про що слід пам’ятати батькам, котрі займаються з дітьми за методикою Домана-Маніченко?

1. Проводити заняття можна лише тоді, коли дитина налаштована на нього. Якщо ви бачите, що саме зараз дитина не хоче нічого робити — не примушуйте її! Інакше в подальшому негативні емоції викликатимуть неприємні асоціації з навчанням, і перебороти їх буде дуже непросто.
2. Один з принципів Г. Домана: приділяйте увагу фізичному розвитку дитини не менше, аніж інтелектуальному.
3. Заняття обов’язково слід проводити систематично і за правилами. Якщо ви щось пропустили, не варто намагатися «наздогнати». Це принесе лише втому і жодної користі.
4. Кінцевий результат залежатиме, в першу чергу, від індивідуальних особливостей вашої дитини. Не чекайте, що ваша дитина почне показувати результати навчання саме так, як це роблять інші діти.

Заради справедливості, варто сказати і про те, що методика Домана-Маніченко має не лише безліч послідовників та прихильників, але і критиків. Дехто говорить, що усьому свій час: усі інші педагоги (Ж. Піаже, М. Монтессорі тощо) обов’язково враховували розвиток дитячої нервової системи, а тут прямо з пелюшок! Більш того, не кожна матуся чи татусь мають певні педагогічні знання (хоча б інтуїтивні, не говорячи вже про академічні), що може призвести до негативних наслідків — перенапруження ще несформованої нервової системи та відмови від навчання взагалі. Інші говорять про те, що методика Домана-Маніченко взагалі не нова, і візуальний та слуховий канали сприйняття інформації — не відкриття. І такі думки теж мають право на існування.
 А ми скажемо: будь-яка методика — новаторська або традиційна, має на увазі зважений та розумний підхід з боку батьків. Уважно вивчіть теоретичну інформацію перш, ніж починати займатися. Якщо сумніваєтесь, поговоріть з професійними педагогами та психологами, і лише потім приступайте до занять.

Для додавання коментарів, Вам необхідно Увійти або зареєструватись.
Додати коментар